Vooruitgang

steigerbranche

MKB-ondernemer, zie jij jouw zwaard van Damocles wel hangen?

thunder-cloud-906339_640 CC ljvdbos0Tja, je zult maar MKB-ondernemer zijn in deze turbulente tijden. De snelle ontwikkelingen maken de wereld onvoorspelbaarder dan ooit. Ontwrichtende invloeden zijn aan de orde van de dag. Bedreigingen, maar zeker ook kansen, komen uit hoeken van waar je het zeker niet verwachtte. Je kunt jezelf afvragen: ‘Wat is nog het nut van het bedenken en uitzetten van een strategie, als de omstandigheden toch steeds veranderen’. Eén ding is zeker, de ontwrichting raakt ons allemaal en is bijna constant. Maar wat kun jij daar nu mee?

MKB versus corporate

Maar je mag je ook gelukkig prijzen als MKB-ondernemer, want je zal maar onderdeel zijn van een multinational met een hiërarchische cultuur in deze spannende tijden. Je kunt als MKB’er immers veel sneller reageren op veranderingen. Je hoeft niemand te overtuigen met behulp van lijvige rapporten met diepgaande onderbouwingen. Tegen de tijd dat zo’n rapport klaar is – en besproken in de boardroom – dient zich allang weer een nieuwe bedreiging of kans aan. Typisch gevalletje van achter de feiten aanhollen dus. Nee, niet voor jou als MKB’er. Jij mag oprecht nieuwgierig zijn. Zonder gevolgen zeggen dat je iets niet weet. Oude waarden en rapporten zijn voor jou niet heilig.

Jij kunt beslissen om – zelfs per project – samen te gaan werken met andere partijen, in plaats van elkaar de bestrijden.

Spannende tijden  

Om als MKB-ondernemer goed met alle veranderingen om te kunnen gaan , heb je beslist een positieve mindset nodig. Want zo leert een Chinees gezegde ons: Als het buiten stormt, kun je in principe 2 dingen doen:

  1. Je verschuilt je in een ‘veilig’ hoekje en wacht tot de storm luwt, of
  2. Je bouwt windmolens en profiteert van de wind

Het spreekt voor zich dat een open houding ten aanzien van veranderingen, beter is voor je bedrijf dan in een hoekje zitten afwachten.

Weerstand bij veranderingen

Het proces van veranderen roept ook weerstand op. Het is het onbekende. Of gebrek aan begrip, omdat de noodzaak niet uitgelegd wordt. Het betekent het verlaten van comfortabele gebaande paden en soms ver buiten je eigen comfortzone stappen.

In de vele grote en kleine veranderprocessen die ik mag inzetten en begeleiden, stuit ik meestal op de volgende 2 reacties van betrokkenen:

  1. Die veranderingen raken ons niet
  2. We kijken wel hoe het zich ontwikkeld   

Deze reacties zijn niet helemaal onbegrijpelijk, maar ze kunnen wel heel fout uitpakken. Je kunt als ondernemer eenvoudig niet meer om het feit heen dat er volop gewerkt wordt aan onder andere technologische vernieuwingen. Denk aan digitalisering, robotisering, 3-D printen of zelfrijdende voertuigen. Er zijn inmiddels voorbeelden genoeg waarbij deze ontwikkelingen al in de praktijk toegepast worden. Zeker geen ‘ver van ons bed show’ meer dus. En de vraag die zich nu dus stelt – Hoe verandert dit mijn markt? – zal je voor jezelf razendsnel moeten gaan beantwoorden om mee te kunnen.

SONY DSC

Vraagstukken

Nu we vastgesteld hebben dat verandering de enige constante factor is, kan ik me voorstellen dat je als MKB-ondernemer met vragen worstelt:

  • Je bent niet tevreden met de huidige omvang en winstgevendheid van je bedrijf
  • Het onderscheidend vermogen, en daarmee bestaansrecht, van jouw bedrijf is niet langer vanzelfsprekend
  • Je ziet de wereld om je heen pijlsnel veranderen maar weet niet hoe te reageren
  • Het gevoel bekruipt je dat je bedrijf stilstaat

Als (één van) deze vragen zich aandienen dan is dat een kraakheldere aanwijzing dat je de strategie van je bedrijf moet herzien.

Antwoorden vinden op bovengenoemde is niet eenvoudig, nog moeilijker is het om een gericht actieplan op te stellen en te anticiperen. Je bent als MKB-ondernemer ooit begonnen met je bedrijf vanuit de heilige overtuiging dat je dienst en/of product uniek is in de markt, of jij de beste bent die dat kan leveren en dat er voldoende vraag naar is en blijft.

Je bent de specialist op jouw vakgebied en bent erg druk met de dagelijkse sores. En dan word je er plots mee geconfronteerd dat je jouw bedrijf aan moet passen aan nieuwe omstandigheden.

Maar hoe doe je dat?

Hulp

Mijn advies aan jou is: vraag hulp bij het oplossen van deze vraagstukken!

Liever niet een groot en duur consultancy bureau dat lijvige rapporten produceert en je vervolgens alsnog aan je lot overlaat. Nee, hulp van een door-de–praktijk–gepokt–en-gemazelde ondernemer met een praktische aanpak. Met mijn 2 voeten in jouw dagelijkse klei. Niet alleen hulp bij een plan van aanpak maar ook bij de uitvoering.

Samen sterk staan en successen boeken.

Jij als MKB-ondernemer kunt hiervoor ook bij mij terecht. Of het nu gaat om groeien, verbeteren, heroriënteren of managen, samen zorgen we dat jouw bedrijf toekomstbestendig wordt.

Kijk eens op www.gobizz.nl of bel mij op 06 – 51 19 74 68

terug naar overzicht

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *